torsdag 27 mars 2014

Dolt socker i gröna teer.

En vän till mig informerade mig om att gröna teer innehåller en viss mängd socker, som inte tas med i innehållsförteckningen. Min första reaktion var såklart att det inte kan stämma. Men då min kära vän ändå envisades var jag ju tvungen att forska lite om detta.

Och minsann. Hon hade rätt. Det har genomförts forskning på detta från oberoende institut som funnit att vissa märken har socker i sina teer för att förstärka en viss smak. En tv-kanal i Norge gjorde även en koll av detta, och fann främst två märken med en hög andel oanmält socker. Tepåsar från tejättarna Lipton och Twinings innehåller långt mer än bara teblad.

Tv-kanalen skickade två tepåsar till norska Eurofins laboratorium för att undersöka innehållet. De fann 20% socker i den ena påsen, i den andra påsen fanns 5%. Socker som då är rent rörsocker och används som en smaksättare (även kallat matodexin).

Enligt analysen innehöll Lipton Green Tea Indonesian Sencha Tradition 5% socker och Twinings Green Tea and Lemon 20% socker. På varken Liptons eller Twinings tepaket nämns socker i innehållsförteckningen.

Värt att understryka att det verkligen inte är alla teer som innehåller socker. Ett tips där jag i alla fall kan utlova 100 % sockerfritt te är från tidigare nämnt märke Pukka.

Att man inte bara kan få ärlighet från livsmedelsbolag. Ska det vara så svårt?


                                                             (Bildkälla: http://matoppen.blogspot.se/2014/03/dolt-socker-i-grona-teer.html)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar