fredag 28 mars 2014

En varningens finger för kost- och proteintillskott.

Då Sverige har drabbats av någon sorts hälsohysterivåg nu ett tag, tyckte jag det var dags att forska lite kring olika tillskott. Under min kostrådgivarutbildning var det flertalet böcker som refererade till studier som påstod att tillskott i många fall kan vara negativt för våra kroppar. Detta förvånade mig en del.. Jag har själv käkat vitaminer och annat under hela min uppväxt, inte har jag mått sämre av det. Min sambo käkar även proteintillskott efter träning, liksom flertalet av mina vänner.

Vid lite efterforskning hittade jag dock en mängd olika artiklar som alla pekade på samma sak: att man ska vara försiktig med vilka tillskott man stoppar i sig.

Ulla Beckman Sundh, toxikolog på Livsmedelsverket, är en av flera forskare som hänvisar till att kost- och proteintillskott är helt onödigt för de flesta. Vi kan få i oss en lagom mängd via vår kost, och kostens näringsämnen upptar kroppen långt mycket bättre än vad den kan göra med hjälp av tabletter och pulver.

Det finns helt enkelt inga genvägar, gott folk. Ändå vill vi människor hitta dem. Under bara år 2010 köpte vi svenskar kosttillskott för 2,4 miljarder kronor. Kan ni förstå den summan? Ulla Beckman Sundh uppger vidare att inte ens de som hårdtränar behöver tillskott. Vi klarar oss bra genom exempelvis att äta mer protein från livsmedel utan att riskera att överdosera. Att överdosera pga. tillskott är nämligen otroligt vanligt och kan på sikt få allvarliga konsekvenser.

Flera kosttillskott som man beställer via internet från utlandet innehåller även exempelvis ibland en liten mängd anabola steroider för att öka förbränning, uppbyggnad och energi. En kinesisk örtmedicin visade sig även innehålla en mindre mängd antibiotika. En örtmedicin som rekommenderades för barn från 10 år.

En sammanfattning av de biverkningar som studier påvisat är följande:
  • Kosttillskott kan skapa en obalans i kroppen
  • För mycket järntillskott har visat sig ha signifikanta samband med för tidig död
  • Allvarliga biverkningar från de tillskott som spetsas med anabola steroider och antibiotika
  • För mycket vitamin E har visat sig kunna öka risk för prostatacancer
  • För mycket antioxidanter har visat sig kunna öka mängden tumörer för cancersjuka
Mitt tips är: skippa kosttillskott och öka istället intaget av de naturliga källorna för näring. Det är det som våra kroppar är gjorda för att bearbeta och det mest skonsamma i längden. 

Vill du läsa mer om detta? Nedan följer en lista på ett axplock av den forskning jag här ovan har sammanfattat..

  • http://www.svd.se/mat-och-vin/vitaminer-kan-vara-farliga-for-aldre_6603796.svd
  • http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/vitaminer-kan-oka-dodsrisk
  • http://www.dn.se/nyheter/sverige/miljarder-bortkastade-pa-piller
  • http://jama.ama-assn.org/content/306/14/1549.abstract
  • http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/Stora-vitamindoser-kan-vara- riskabelt/
  • http://www.sahlgrenska.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj//antioxidanter-i-kosten-kan- forvarra-cancersjukdom.cid1201629 

                                                                                                               (Bildkälla: www.svartaladan.se)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar