måndag 17 mars 2014

Nyttiga, heta kikärtssnacks!

Som kostrådgivare behöver man ju använda sig av någon typ av verktyg för att ge ens klienter bästa tänkbara service. Det program jag använder, dvs, Energibalans, är ett otroligt bra sådant verktyg. Bara för att understryka vilken tillgång detta är för mig vill jag dela med mig av ett av mina favoritrecept som jag lärt mig via just detta program.

Snacksen går hur bra som helst att ha till såväl fredagsmys, PMS-dagar eller bakisdagar. Ät inte för många bara, kan ha en något gasgivande effekt..


Heta kikärtssnacks

Nyttigare och godare än chips. De blir även goda att strö över salladen. Variera kryddningen efter din egen smak. 

ca 9 dl
4 dl torkade kikärter
3 msk rapsolja
1 msk japansk soja
2 tsk paprikapulver
½ tsk torkad koriander
1-2 tsk cayennepeppar
1 tsk spiskummin
1 vitlöksklyfta, pressad
2 tsk salt

1. Lägg kikärterna i blöt över natten.
2. Häll av blötläggningsvattnet och häll kikärterna på hushållspapper för att torka.
3. Häll kikärtor och de andra ingredienserna i en skål och blanda runt. Sprid ut i en långpanna och rosta i ca 20 minuter i 225 graders värme i mitten av ugnen. Skaka eller rör om då och då. Låt svalna.

151 kcal per deciliterE% 27 procent protein, 17 procent fett, 56 procent kolhydrater



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar