söndag 23 mars 2014

Tvätta frukten!

Det är nog inget nyhet att man bör skölja frukt och grönsaker noggrant innan man äter det. Men helt ärligt, i alla fall jag slarvar otroligt mycket med detta. Inte står jag och skrubbar äpplen och annat. Ibland orkar jag inte ens skölja alls. Har dock kommit över en studie som fick mig att kanske börja ta tag i mig själv och ägna några sekunder till att skölja ordentligt.

WHO har nyligen sammanställt resultatet från en 10-årig studie där man undersökt hur olika kemikalier påverkar våra kroppar på sikt. En del av studien berörde just bekämpningsmedel och liknande kemikalier som frukt och grönsaker besprutas med. Studien visade signifikant samband mellan kemikalier från intag av frukt med risk för att insjukna i bl. a. cancer, fetma och diabetes.

Självklart ska man inte sluta äta frukt pga. detta. Men man behöver verkligen tvätta frukt och grönsaker riktigt ordentligt med en borste för att reducera mängden av kemikalier från livsmedel. Vill man få bort kemikalier ordentligt kan man gnugga in bikarbonat, vilket neutraliserar de giftiga ämnena och gör de lättare att skölja bort. Värst besprutade frukter är följande:

  1. Vindruvor
  2. Bananer
  3. Äpplen
  4. Jordgubbar
  5. Odlade blåbär
  6. Nektariner
  7. Persikor
  8. Ananas
Av svenska frukter är äpplen och jordgubbar värst besprutade. 

Så, dagens tips.. Skölj frukten, kort och gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar